CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Saturday, 6 February 2016

RESEPI Nan Cheese

Bahan-bahan

Bahan A
300g tepung gandum
1 sudu kecil baking powder
Sedikit garam
2 sudu makan natural yogurt
1 sudu besar butter -semua bahan ni dicampur gaul2 sampai jadi macam serbuk roti

Bahan B
1 1/2 sudu kecil yis kering mauripan (atau sebarang jenama instant yis)
100ml susu suam /100ml air suam tambah 2 sudu kecil susu pekat manis
2 sudu besar gula-semua bahan ni dicampur dan biarkan seketika sampai yis mengembang

Cheese mozarella yang diparut



Rupa bahan bahan A yang telah dicampur tadi macam dalam bekas kuning.

Dalam bekas air tu adalah rupa bahan bahan B campuran yis, susu dan gula yang telah kembang.

Kemudian campur kedua dua bahan ni dan uli sekejap sampai sebati. Kemudian perap lebih kurang 45min atau sejam sampai naik 2 kali ganda






Rupa doh yang telah diperap tadi dan telah naik 2 kali ganda....keluarkan doh tumbuk2 dan uli kejap untuk keluarkan angin..kemudian bleh la bentuk





Bahagikan doh yang telah diuli kejap tadi sama banyak kemudian masukkan cheese mozarella parut macam dalam gambar ni




Kemudian tutup balik doh dan jadikan dia bulat macam ni...cheese kat tengah2 tu ye..nak extra cheese letakla banyak2😅..




Kemudian canai sampai leper macam ni..dan sedia untuk dibakar....buka api sederhana kecil dan saya guna pemanggang ajaib saja..takdaknya tempayan




Masak sekejap dan doh tadi akan kembung macam ni..maknanya dah jadi la tu...

Kemudian terbalikkan sekejap...masak sampai cheese dalam tu mencair...dah siap Cheese Naan kita


Yang ni versi extra cheese...ni saya letak dua keping doh yang telah digelek nipis...letak cheese banyak2 kat tengah2 doh tu...kemudian tepi2 tu saya kelim la sikit tak bg tetanggalharap paham ya..mcm sandwish..letak cheese tengah2 camtu..kendian bakar



Nyummm...





ORRRRRRRRRRRRRRR! Another Recipes!

Sumber resepi : Kamariah Maria


Bahan2..
1kilo tepung gndum
½cawan plnta
½cawan gula
2½cawan air
1 sdb mauripan
Cheese keping
 

Cara2:-
Masukn gula dalm air kacau..
Masukn tepung,planta,mauripan dlm bekas gaul sampai sebati...pastu tuang air +gula kedlm tepung sikit2 dn uli sampai tepung x melekat tpi jagn keras bncuhan....tutup ngn kain basah dn perap dlm ½jam.
Bila bncuhan dh naik tumbuk2 kn tepung tu..pastu uli bulat2 besar dn masukn chese kdlm tepung kn cnaikn leper....biar dlm 15 minit pastu msak dlm kuali pan dgn api perlahan...tutup kuali dgn penutup dn bila dah npak masak sapukn ngn majerin...tu mmbuat roti jdi sedap bau nye...potong dn boleh mkn cicah nn kari dal atau trpulng nk cicah ape aje ....

Sharela semoga bermanfaat untuk korang



  



   

No comments:

Post a Comment

comment.comment.comment